THE SENSE OF BELONGING IN EDUCATION, A PILLAR FOR THE TRANSFORMATION OF TABASCO

Authors

  • Landy Patricia Aguilar Palafox

DOI:

https://doi.org/10.19136/cz.a17n34.6471

Abstract

Sense of belonging refers to the human emotional need to affiliate with and be accepted by members of a group.; They are part of it. This allows us to develop pride, pride about what we are, in our roots; with this feeling, people try to care for and preserve their environment in such a way that he helps to make their own community develop, they participate positively in its changes, helps the governments. However, if we not promote and open doors to learning, teaching and disseminating our traditions and customs, we have a society disinterested in its surroundings and environment that tries to find other groups to integrate. he. This is why it is important to promote our history and traditions in our  basic education and to involve citizens respecting their culture to ensure the success in the development of our communities and cities.

 

References

Aguilera Hintelholher, R. (2012). El fundamento público de la Administración Pública

Contemporánea (2012). México. INAP.

Arenas, L. (2011). Zygmunt Bauman: Paisajes de la modernidad líquida. Daimon Revista

Internacional de Filosofia, (54), 111–124. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/ daimon/article/view/152461

Cortizo, D.; Giorgio, R.; Tarducci, y Martínez, S. (2014). El sentido de pertenencia y la valoración del paisaje frente a los procesos de crecimiento urbano. Instituto de investigaciones y políticas del ambiente de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de La Plata La Plata, Buenos Aires, Argentina.

Fuentes, M. (2024). Sentido de Pertenencia Histórica en niños y niñas, Recuperando Relatos sobre el Origen y el Territorio.

Hernández, M., González, O. y Rodríguez, N. (2023). El proceso de formación inicial: clave para el fortalecimiento de la Identidad Cultural. Conrado, 19(94), 8-19.

Muñoz, A. (2023). Sociedad, familia y educación: Una visión crítica desde el Máster de Profesorado en Enseñanza Secundaria y Formación Profesional, Especialidad de Economía, Empresa y Comercio. Revista Internacional de Educación y Análisis Social Crítico Mañé, Ferrer & Swartz, 1(01), 77-96.

Pericacho-Gómez, F. (2023). School improvement and school efficiency: reflections and evidences in the liquid society (Mejora de la escuela y eficacia escolar: reflexiones y evidencias en la sociedad líquida). Culture and Education, 35(4), 976-1000.

Sitio web “Reporteros Hoy”. 29 de noviembre de 1917. Más de 13 mil 500 infantes yucatecos conservan su identidad cultural. Yucatán.

Trejo, C., y Márquez, J. (2021). El socialismo del siglo XXI y las nuevas democracias: 21st century socialism and new democracies. Revista Científica Ecociencia, 8(4), 16-28.

Vázquez, V., y Martínez, G. (2023). Desarrollo regional y su impacto en la sociedad mexicana. Región Científica, 2(1), 202336. https://doi.org/10.58763/rc202336

Villacis, J., Martinez, M., Liccioni, E. J.,y Naranjo, M. (2023). Sentido de Pertenencia e Identidad Cultural de Santa Cruz Galápagos: Un enfoque interpretativo desde la investigación cualitativa. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(5), 10.

Wechner , S. . (2024). Vulnerabilidad Interseccional Invisibilizada: Violencia Sexual y Discapacidad. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(2), 57-88. https://doi.org/10.5281/zenodo.12785871

Downloads

Published

2025-01-31

Issue

Section

Plumaje

How to Cite

Aguilar, L. P. (2025). THE SENSE OF BELONGING IN EDUCATION, A PILLAR FOR THE TRANSFORMATION OF TABASCO. Cinzontle, 17(34), 4-13. https://doi.org/10.19136/cz.a17n34.6471